måndag 10 januari 2011

NU ÄR DET DAGS...PÅ RIKTIGT!

Igår fick jag träffa Dr Mike Loomis för första gången. Han är en lugn och mycket trevlig man som till vardags arbetar som chefsveterinär på North Carolina Zoo. Han har under de senaste 14 åren ofta besökt Afrika och har märkt över 35 st elefanter. Mike gick igår igenom allt jag behöver veta inför expeditionen. Han berättade att vi tidigt imorgon kommer att börja bestiga Mount Cameroon för att sedan slå läger. Vandringen är mycket tuff då den sker i tung terräng. Mike säger att det är mycket fysiskt krävande men att det viktigaste är att man är psykiskt inställd på att det kommer bli tungt.


Han förklarade att det kommer vara väldigt varmt, så jag måste dricka mycket vatten både innan och under vandringen. Han sa även att det är mycket viktigt att jag säger till så fort det är något som inte känns bra, vilket kan vara trötthet, skavsår, yrsel eller minsta lilla sak som känns fel.



Efter vandringen upp för berget kommer vi att slå läger och i gryningen nästa dag ge oss ut för att spåra elefanter. Det är viktigt att vara tyst så att man inte skrämmer iväg eller stör djuren. Om vi lyckas hitta en elefant delar gruppen upp sig. Mike och några fler tar sig närmare för att skjuta elefanten med ett bedövningsskott. Elefanten blir då, såklart, mycket chockad och arg och börjar därför snurra runt för att sedan springa ca 200 m tills den ramlar ihop. Jag kommer tillsammans med den övriga gruppen att hålla mig på säkert avstånd tills elefanten somnat in.

Ett ca 25 kg tungt GPS-halsband monteras sedan runt elefantens hals innan den får en spruta för att vakna upp igen. Jag funderade först på om detta halsband kanske kunde skada elefanten på något sätt, men Mike har försäkrat mig om att elefanten inte tar skada och att tyngden är att jämföra med när vi människor bär ett vanligt halsband. GPS-halsbandet väger mycket på grund av att dess batteri ska hålla i minst ett år, efter det ramlar halsbandet av eftersom det är tillverkat av ett material som bryts ner av djungelns fuktighet.



Mike gick även igenom alla säkerhetsfrågor. Det viktigaste är att jag hela tiden håller mig till gruppen (vilket jag självklart kommer att göra!), vad de än säger åt mig att göra så maste jag göra det på en gång utan att ifrågasätta varför och om det verkligen uppstår ett nödläge då elefanten kommer mot oss går det inte att springa ifrån den utan jag ska då ställa mig bakom ett minst 30 cm brett träd. I en sådan situation gäller det att hålla sig lugn (yeah right!!) då elefanten kan jaga mig runt trädet, men den är mycket osmidig så därför tar jag mig runt snabbare. Det man ska akta sig mest för är betarna som är mycket vassa och lätt går igenom kroppens mjuka delar.

Vad tusan har jag gett mig in på?!?!, har jag frågat mig själv många gånger under det senaste dygnet. Jag kommer garanterat att vara livrädd under hela expeditionen, men jag känner mig samtidigt väldigt trygg med Mike och teamet.

Alla tycker det är väldigt roligt att jag ska följa med och att jag är tuff som vågar. De försäkrar mig även om att detta kommer bli en upplevelse att minnas för resten av livet - något jag absolut inte tvivlar på!

Bilderna är tagna från en tidigare expedition på Mount Cameroon.

5 kommentarer:

  1. Hallo!

    Vilken tuffing du är!!! Riktig svensk tiger.

    Christer

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna för dig tuffing!
    Tids nog blir du säkert varse om varför du gett dig in i äventyret....
    Du skriver verkligen jättebra, jag ser fram emot fortsättningen!!!

    Kramar
    Kata

    SvaraRadera
  3. En STOR lyckospark får du inför mötet med en av de "Big Five".

    Kram från
    Pappa

    SvaraRadera
  4. Go Chrissie, go Chrissie! Grym du är!

    Jättekul och intressant att följa. Har missat att kolla in bloggen, men nu ska jag titta in här varje dag :-)

    Ta hand om dig nu och hoppas ni får döpa någon elefant!
    kram Jessi och Jakob

    SvaraRadera
  5. Pratade precis med Christine. Allt bra med henne. De är mitt inne i djungeln, har spår på elefanter och hoppas kunna märka någon/några imorgon söndag.

    SvaraRadera