torsdag 6 januari 2011

HELLO AFRICA!

Vilken dag jag hade igår! Efter 16 timmar landade jag äntligen i Kamerun efter ett stopp i Paris. De första intrycken när jag klev av planet var: 1. Värmen (30 grader kl 20.00), men framför allt den extrema luftfuktigheten. 2. Alla fantastiska mönstrade färgglada kläder. 3. Kaoset i ankomsthallen.

Efter att ha letat efter min ryggsäck i ca 40 min gick jag ut från flygplatsen, där möttes jag av ett femtiotal män med skyltar med olika namn. Jag hade ingen aning om vart jag skulle, sa min vinkandes välkomstkommitté kände troligtvis igen mig på grund av min något förvirrade uppsyn.

Sen var det dags för middag, det serverades mycket god grillad fisk, kokt banana plant (en släkting till bananen som efter att den kokats smakar som en söt kompakt potatis) och till det en syrlig röra gjord av blad.

På vägen från Douala till Limbe (där WWFs kontor ligger) satt Dr. Atanga Ekobo (WWFs platschef) mest och skattade åt mitt försök att ta in allt som hände längs vägen. Det är svårt att beskriva, men allt är så otroligt annorlunda här. Bland annat åkte vi förbi en vägtull - en människa placerad mitt i vägen, bredvid en tunna, med lite växelpengar i fickan. Fick även veta att tågrälsen går mitt i vägen, mellan filerna. Vi körde även om en flock kor som leddes i mörkret av sina skötare utrustade med ficklampor.

Idag är jag på WWFs kontor för att få all info kring expeditionen som startar på måndag. Ska forsöka berätta mer senare i kväll.

Hörs!

6 kommentarer:

  1. Skönt att du äntligen är framme.Ja du, det är nog lite annorlunda än ditt kära söder.

    Kram från mamma o christer

    SvaraRadera
  2. Haha, din djungelråtta! Det låter inte alls som de resor jag får vara med om på jobbet.

    Hoppas de tar väl hand om dig. Vore kul om du kunde lägga upp bilder eller ännu bättre en video :)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Hej vännen, det låter så annorlunda och spännande, vilken resa... kram Nettan

    SvaraRadera
  4. Hej,låter fantastiskt SPÄNNANDE ! Ha det bra ! Lars

    SvaraRadera
  5. Hej och lycka till! Ha det bra hälsar farbror Curre och Hillevi

    SvaraRadera
  6. Här hemma fortsätter snön att falla så 30 graders värme låter inte helt fel just nu....
    Allt låter så spännnade! Ser fram emot nya rapporter från dig kram vanja

    SvaraRadera